dinsdag 20 januari 2015

Een muzisch sprookje

Juffrouw
Er was eens een juf, Juffrouw zij werkt in een basisschool in een klein dorpje dat Klein-Sinaai heet. Voor Juffrouw ligt Muzo haar nauw aan het hart. Als ze kon gaf ze meer uren Muzo in de week dan dat ze nu doet in haar klas, namelijk 2 keer 75 min.
Op de school waar ze werkt hebben ze al een paar nascholingen gedaan naar aanleiding van het leerplan. Maar dit lag niet zo voor de hand... Daarom hebben ze een werkgroep opgesteld die alle leerkrachten op school op weg helpt om Muzo anders aan te pakken, want ze merkten dat ze nog heel vaak Muzo op de oude manier aanpakken...
Ze werken niet echt met een jaarthema, maar rond de Sint, Pasen, etc. werken ze wel klasoverschrijdend en kiezen er dan voor om niet productgericht te werken, maar procesgericht.
Juffrouw merkte dat op de school vaak rond het deeldomein beeld wordt gewerkt omdat hier de meeste resultaten zichtbaar zijn om aan de ouders te laten zien. Ook de collega's voelen zich meer thuis in beeld. Juffrouw weet dat de lat hoog ligt, maar toch doen ze hun best om het anders aan te pakken.
Wat ze wel op Juffrouw haar school doen, is de ouders uitnodigen in de klas. De leerlingen hebben ook een muzomapje waarin vooral liedjes en gedichten komen. Dit muzomapje loopt door doorheen de volledige lagere school. Sommige collega's van Juffrouw hebben een muzobox geprobeerd. Bij dit hadden de kinderen meer inspraak over wat er in mocht komen. Met dit muzomapje en deze muzobox krijgen de ouders het eindresultaat van de muzische lessen te zien.
Juffrouw en de collega's zijn volop bezig met het implementeren van een leerlijn volgens het VVKBaO. Vanaf volgend schooljaar willen ze een document opgebouwd hebben dat ieder schooljaar wordt doorgegeven naar de volgende klas. Zo zien de collega's welke algemene doelen en welke subdoelen al aan bod zijn geweest.
De directeur van Juffrouw heeft een opleiding gevolgd tot muzocoach en de collega's volgen regelmatig een bijscholing.
Om Muzo te evaluƫren is er een ook een rapport, waarin met smileys - niet met punten - de kinderen worden geƫvalueerd. In sommige klassen op Juffrouws school mogen de kinderen aan het einde van een thema smileys kleuren die hun gevoel bij het thema weergeven.
De werkgroep is volop bezig met het ontwerpen van een soort portfolio zodat alle eindresultaten van de kinderen van muzische lessen zichtbaar zijn voor de ouders.

Zo leven ze nog lang en muzisch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten