maandag 19 januari 2015

Ik en Muzo

Ten opzichte van 2 jaar geleden heb ik een enorme groei.
Ook in het uitdenken van muzische lessen. Spontaan gebruik ik de 5 fasen voor een muzische les op te bouwen:
- Sfeerschepping
- Beschouwen
- Aanzet tot creëren
- Creëren
- Toonmoment
Deze zitten in mijn hoofd en gaan er niet meer uit (positief bedoeld ;-) ). Ook denk ik bij het uitschrijven van lessen of ze wel muzisch zijn. Bij bv. beeldlessen denk ik heel goed na dat de kinderen niet allemaal hetzelfde gaan hebben. Bv. toen ik de leerlingen in het eerste leerjaar een spookje ging laten maken, dacht ik na hoe ik ervoor ging kunnen zorgen dat er verschillende spookjes gaan zijn.
Dit deed ik door:
- andere hoofdjes te laten maken (met krantenpapier of met een vingerhoedje)
- anders te laten kleur geven (met verf, met stiften)
- andere vorm geven (met scharen mochten de kinderen in hun spookje knippen).
Ook voor de muzodag in Dworp heb ik de 5 fasen in mijn hoofd gehouden. Op deze manier krijgen de leerlingen de prikkels, experimenteertijd die ze nodig hebben om tot een goede creëer-fase te komen. Bij dit hield ik natuurlijk ook rekening met de verschillende leeftijden. Ik profiteerde ervan om de leerlingen van het 3de leerjaar als "experts" in te zetten omdat zij de leerlingen van het 1ste en het 2de leerjaar wat kunnen helpen met hoe je bv. een triangel moet vasthouden. Ook had ik een opdracht waarin gelezen moest worden. Dit liet ik ook doen door de leerlingen van het 3de leerjaar.
Kinderen die "vastlopen" tijdens een les kan ik ook bijsturen. Ik stel extra vragen, ik laat ze wat meer beschouwen,... waardoor ze weer verder kunnen met de opdracht.

Tijdens stage eerste leerjaar heb ik ook muzo geïntegreerd in vele lessen. Dat was dan het uitbeelden van een letter, een gedicht voorlezen om een letter te leren schrijven, een liedje zingen om alle gekende letters te oefenen, het uitbeelden van een rekenverhaal met een plusoefening of een minoefening in...
Dit ga ik ook proberen doen in stage 6de leerjaar.

Als ik terugblik op mezelf in muzolessen dan merk ik ook een groei. Ik ben veel losser en minder introvert als we een opdracht moeten uitvoeren. Ik schaam mij niet. Ik heb plezier en ik ben niet bang om het te laten zien. Bij de eerste les van het semester moet ik wel er nog even terug inkomen, maar daar had ik in dit academiejaar tot nu toe geen last van.

Als afsluiter van deze slotreflectie heb ik in Dworp een gedicht geschreven:
Anders, verdiepend.
Nog meer gegroeid in muzo.
Ik ben er klaar voor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten