zaterdag 10 januari 2015

Wat mij inspireert...




Hier heb je een oplijsting van wat mij inspireert:

Inspiratie 1













Dit is een masker van de Maoricultuur, dit inspireert mij om de kinderen zelf een masker te laten maken of hun eigen gezicht te laten beschilderen voor carnaval.


Inspiratie 2














Voor een taak in Fase 1 van de opleiding moesten wij onszelf voorstellen op een beeldende manier en ons hierbij laten inspireren op een kunstenaar. Dit inspireerde mij om dit ook te doen met kinderen. Dit zou dan voor een 3de graad zijn, omdat zij kunnen verwoorden waarom die kunstenaar. Maar in plaats van dat ze zelf iets beeldend moeten maken, mogen ze een kunstwerk nemen en dit koppelen aan zichzelf.

Inspiratie 3











Als thema in het eerste leerjaar had ik 'Koekjes en Bellen'. Een bel die je blaast heeft vele kleuren, maar eens dat die spat zijn die kleuren weg. Daarom inspireerde het mij om leerlingen op een wit blad, een witte tekening, etc. Met gekleurd bellenblaassop deze speciale kleuren te bewaren en ervoor te zorgen dat je ze kan blijven zien.


Inspiratie 4











De techniek van acrylverf en scheerschuim geeft een heel leuk effect. Dit inspireert mij om de kinderen kleurschakeringen te maken met deze techniek. Dit kan dan in teken van een thema zoals bv.: de Herfst. Dit kan een voor opdracht zijn om dan achteraf prenten uit een tijdschrift of eigen tekeningen hier op te kleven.


Inspiratie 5









De lente is de mooiste tijd van het jaar. Dan begint het groen terug te komen in het land, komen de bloemetjes uit, begint de zon meer te schijnen en is het warmer.
Daarom zou ik samen met de kinderen (en niet enkel met de lente, maar de lente inspireerde mij op die moment) een seizoenschilderij maken. Dit is een stuk dubbelzijdige tape op een blaadje en leerlingen kleven hierop wat ze buiten vinden en mooi vinden. Dit kan in elk seizoen gebeuren en dan hangt dit op in de klas zodat het seizoen ook leeft in de klas.

Inspiratie 6













Alles maakt geluid! Je moet maar eens in de herfst in een bos wandelen en gewoon luisteren naar de geluiden van de natuur. Een sessie rond klankmassages inspireerde mij om dit te doen als sfeerschepping maar dan met bladeren, takjes, etc. om zo de leerlingen in de sfeer van de herfst te brengen.

Inspiratie 7















Zoals eerder gezegd, maakt alles geluid. De natuurgeluiden inspireerden mij om de leerlingen alleen te laten luisteren, die geluiden  en dat wat ze zien als inspiratie te gebruiken om een gedicht of een poëtische tekst te schrijven.

Inspiratie 8













De app iMovie is een geweldige app, vlot in gebruik en vooral gemakkelijk te hanteren, ook voor zij die niet zo computerig zijn like me ;-). Deze app inspireerde mij om bepaalde tentoonstellingen of grote gebeurtenissen van de school zo te introduceren aan de ouders en andere familieleden. En natuurlijk om ze uit te nodigen.

Inspiratie 9












Elke klas heeft iets eigen. Iets wat die klas onderscheid van de andere klassen. Daarom inspireerde de gezamenlijke tekening in de workshop beeld mij om samen met de leerlingen te brainstormen wat zij graag zien. Zij beginnen in groepen van max. 6 leerlingen dit te schilderen en achter een aantal minuten schuiven ze door en werken ze verder aan de tekening van een andere leerling. Dit maakt de tekening misschien niet 'perfect' zoals het volgens sommige moet zijn, maar dit maakt de tekening wel eigen aan de klas. Als afronding van de tekening kleven we bij elke tekening een kleine foto van die leerling die ermee begonnen is.


Inspiratie 10












Valentijnsdag is de dag om iemand in de bloemetjes te zetten. Daarom inspireert het mij om de kinderen iets te laten maken (met muziek of een toneel of een beeldwerk) om iemand die zij graag zien in de bloemetjes te zetten.


Inspiratie 11













Tijdens de sessie 'OVSG' inspireerde juf Krista mij om een kleurenwaaier te gebruiken om een muzische les te evalueren.


Inspiratie 12












Gedichten zijn prachtig om naar te luisteren. Het meest voor de hand liggende is dat je kinderen laat maken dat bij het gedicht past. Maar mij inspireert het juist om de kinderen een tekening te laten maken tijdens het luisteren van het gedicht dat op die moment beelden oproept. De opdracht naar de kinderen is dan om deze beelden op papier te zetten. Deze opdracht hoeft niet per se in een muzoles, maar kan ook in een taalles.

Inspiratie 13













René Magritte heeft vele prachtige kunstwerken die mij altijd al aanspreken. Deze keer inspireerde de hemelwerkstukken mij om met kinderen te gaan monodrukken. Ik heb dit zelfs in het eerste leerjaar gedaan, en dit ging heel goed. Echt prachtige resultaten!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten