Uit observaties en uit het interview heb ik volgende 2 acties kunnen bedenken:
Actie 1:
Omdat niet alle leerkrachten de kinderen een muzische les laten evalueren heb ik als eerste actie een muzische evaluatiekoffer. Ik zou dan 1 koffer per graad voorzien. In het interview kreeg ik te weten dat ze soms aan het einde van een thema de kinderen een smiley lieten kleuren. Daarom zou ik in deze koffer ook een afvinklijst steken per klas zodat de leerkrachten zelf kunnen zien welke evaluatievormen uit de koffer ze al hebben gebruikt en welke niet. Zo zorgen ze ervoor dat het evalueren van een muzische les niet altijd hetzelfde is, maar verschillend. Zo worden ook de interesses van de kinderen aangesproken. Want als bijvoorbeeld een kind smileys stom vindt, maar muziekinstrumenten leuk vindt. Dan wordt de interesse van dat kind aangesproken wanneer je een les evalueert met muziekinstrumenten.
Actie 2:
Omdat er tijdens de pedagogische studiedag werd gesproken over dat ouders iets tastbaars willen, heb ik als tweede actie een muzoatelier. 1 keer in het semester worden de ouders op een vrijdagavond uitgenodigd op een muzoatelier. Dit is in de klas en hier zijn de eindresultaten van de kinderen zichtbaar. Deeldomeinen zoals drama, muziek, bewegingsexpressie kunnen getoond worden aan de hand van foto's en/of filmpjes. Kinderen kunnen aan hun ouders uitleg geven over wat ze precies gedaan hebben, ze kunnen bij media bv. op de tablet de gebruikte apps laten zien.
Op deze manier zijn de kinderen de experts naar hun ouders toe. Zo kunnen de ouders alle muzische eindresultaten van hun kind zien. Doordat het in de klas gebeurt zijn de ouders niet verplicht om naar de eindresultaten te kijken van andere kinderen. Ze zijn ook geen uren weg van huis, maar max. 1,5 uur. Doordat het een atelier is moeten de kinderen niet elke week een hele stapel werkjes meesleuren naar huis en vermijd je dat deze kapot gaan of verloren geraken. Wanneer de ouders naar huis willen gaan, kunnen ze de werkjes van hun kind(eren) direct meenemen naar huis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten