De dag begint met een goed ontbijt.
Na het ontbijt werden we in groepen verdeeld aan de hand van koekjes en legoblokken.
We kregen een school en een leeftijdscategorie.
We kregen als school Sint-Victor en de als leeftijdscategorie de onderbouw.
Even een korte uitleg en dan.. ACTIE.
Ideeën bedenken voor de muzodomeinen en dan de domeinen verdelen over de groepsleden. Ik werkte samen met Celien en wij gingen een workshop muziek geven.
Ons idee:
De workshop:
Sfeerschepping
We stappen in een teletijdsmachine en we gaan op reis. Maar naar het verleden of naar de toekomst? Luister naar het muziekje en denk na waar we zijn beland.
Eerst belanden we in het verleden en daarna in de toekomst.
Beschouwen
Experimenteren met instrumenten en luisteren welke instrumenten geluiden van de toekomst weergeven en wat precies.
Aanzet tot creëren en creëren
We verdelen de kinderen in groepjes van 3 tot 5 leerlingen. De kinderen verklanken hun teletijdsmachine en daarna verklanken ze hun toekomst. De leerlingen van het 3de leerjaar denken na in welk jaartal we zijn beland.
Toonmoment
De kinderen laten hun toekomst horen aan de andere groepen. De andere groepen sluiten de ogen en scheppen zich een beeld van de toekomst.
De verdieping:
Sfeerschepping en beschouwen
Grafische partituren voorleggen. De juffen verklanken ze en de kinderen raden welke partituur gespeeld is.
We spelen 2 partituren na elkaar en de kinderen raden welke 2.
De kinderen mogen zelf een partituur verklanken en de andere kinderen raden welke is verklankt.
We kiezen 2 partituren die ons motief zullen zijn voor het grote toonmoment aan de bovenbouw.
Aanzet tot creëren en creëren
De kinderen worden verdeeld in 5 groepen. Ze krijgen een stuk van een verhaal en dat moeten ze verklanken.
De kinderen maken zelf een grafische partituur.
Wanneer de kinderen klaar zijn, laten we de stukjes van het verhaal horen en bespreken we met de kinderen wat ze zich voorstellen of het duidelijk was,...
Toonmoment
De kinderen laten hun lied horen aan de groep muziek in de bovenbouw.
Na al dat zwoegen en zweten voor het klaarmaken van DE dag (erna) vonden de lectoren dat het tijd was voor een ontspanningsoefening.
We moesten buiten allerlei opdrachten uitvoeren om ons koffertje te vullen.
Het koffertje is net niet gevuld |
Hier zijn enkele resultaten van de opdrachten:
Een romantische trouwfoto |
Een gewone familiefoto |
Een gekke familiefoto |
Jezus! |
De eerste letter van het woord 'origami' |
What uuuuuuuup! |
De avondactiviteit van deze dag was... tromgeroffel... DANSEN!
Dankzij Brecht hebben we wat meer geleerd over de "dansstijl" No Style.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten